رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش: تقویت مراکز قرآنی کمک به نشر قرآن در جامعه است سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید
سرخط خبرها

مجلس شورای اسلامی تا حد امکان به سمت شفافیت حرکت کرد | در سرمایه گذاری خارجی تنها راه تنفس چین است

  • کد خبر: ۱۵۱۷۶۴
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
مجلس شورای اسلامی تا حد امکان به سمت شفافیت حرکت کرد | در سرمایه گذاری خارجی تنها راه تنفس چین است
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس اخیر با شفافیت کار خود را آغاز کرد و با همین موضوع رای آورد؛ نخستین طرحی که اعلام وصول شد، طرح شفافیت بود و تا حد امکان به آن عمل شد.

به گزارش شهرآرانیوز، احمد امیرآبادی صبح امروز در نشست دیده‌بان شفافیت و عدالت با موضوع مبارزه با فساد قانونی، ضرورت‌ها و الزامات اظهار کرد: به گفته مقام معظم رهبری باید تلاش کرد فعالیت‌های دیدبان موجب یاس و ناامیدی نشود و مراقب آبروی افراد نیز باید بود. اخبار زیادی در دیدبان به دست ما می‌رسد، ولی تمام تلاش ما بر حفظ آبروی افراد بوده و سعی کرده ایم یاس و ناامیدی نیز ایجاد نشود. در برخی مسائل نیز عمدا وارد مسائل می‌شویم تا به نوعی برای مردم شفافیت سازی شود.

وی اضافه کرد: دولتمردان ما باید به این موضوع توجه کنند که اگر چنین نهاد‌هایی داخل کشور فعالیت دارد، به این مجموعه‌ها کمک کند تا در نهاد‌های بین المللی نیز عضویت پیدا کنند و اخبار صحیح را به آن مجامع منتقل کنند و اجازه ندهند ضد انقلاب اخبار کذب را در سطح بین المللی مطرح کنند.

امیرآبادی با بیان اینکه ما باید یک سازمان بین الدولی بین کشور‌های مسلمان یا کشور‌های مقاومت راه اندازی کنیم، گفت: باید تلاش شود که این اتفاق نیز رخ دهد و شاخص‌های جدیدی در دنیا درباره شفافیت ارائه شود.

حرکت مجلس به سمت شفافیت

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع اقدامات فسادستیز مجلس بیان کرد: مجلس اخیر با شفافیت کار خود را آغاز کرد و با همین موضوع رای آورد. نخستین طرحی که اعلام وصول شد، طرح شفافیت بود. برخی نمایندگان با این طرح مخالفت داشتند و نظرات متفاوت بود. هر ۲ سازمان اطلاعاتی ما جلسات مکرری با نمایندگان داشتند و با شفافیت به اینگونه در کشور مخالف بودند و اطلاعاتی می‌دادند که پشت چنین مسائلی در کشور‌های جهان سوم سرویس‌های جاسوسی است که می‌خواهند برخی شورش‌ها را در کشور‌ها راه اندازی کنند.

امیرآبادی عنوان کرد: بخشی از نمایندگان اینگونه دفاع می‌کردند که مصالح کشور اجازه نمی‌دهد گاهی اوقات حقوق را افزایش دهیم، ولی نمی‌خواهیم این موضوع مشخص شود، چون نمایندگان اقشار مختلف با ما وارد مذاکره شدند و نهایتا کل طرح تغییر کرد و سراغ تصویب قانون رفتیم. آنجا گفته شد مذاکرات مجلس کمیسیون ها، هیات وزیران، شورا‌ها و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید شفاف شود و رای آن نیز باید شفاف شود. این طرح رای آورد، ولی شورای نگهبان در مورد مجمع ایراد وارد کرد. مجلس به رای خود اصرار کردیم؛ این اصرار به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و باید نظر آن صادر شود. در مجموع از زمانی که این موضوع تصویب شده ۱۷۰ تا ۱۸۰ نماینده رای خود را به صورت شفاف اعلام می‌کنند. همچنین گفته شد حقوق‌ها نیز شفاف اعلام شود.

وی گفت: در مورد اموال نیز ۲ دوره است که این موضوع را اعلام می‌کنیم. در مجلس قبلی در مورد فساد مساله از کجا آورده اید نیز تصویب شد. این موجب می‌شود که حتی مقامات قبل نیز مورد بررسی قرار گیرد. حتی کسانی که مرحوم شده اند، ورثه باید پاسخگو باشند کهاین قانون نیز تصویب شده و باید زودتر اجرا شود. سومین مساله نیز قانون مجوز‌های فضای کسب و کار است که نقطه عطفی در مبارزه با فساد است و به موضوع حذف امضا‌های طلایی می‌پردازد.

امضاهای طلایی از بین خواهند رفت

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شهر‌های بزرگی مانند تهران یک مجوز داروخانه بین پنج تا ۱۵ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. با این قانون، چنین موضوعی از بین رفت. با پیگیری‌های مسئولان امضا‌های طلایی یکی یکی در حال از بین رفتن است. موضوع سامانه‌های فروش و اصلاح نیز در مجلس در دست بررسی است. در حال حاضر کشور ۳۰ هزار متصدی مالیاتی دارد که ۱۵ هزار نفرشان درگیر ۳.۵ الی چهار میلیون کسبه کشور هستند. این تعداد ۱۵ تا ۲۰ همت مالیات می‌پردازند؛ در حالی که از مجموع بسیار اندک و قابل شمارشی ۱۱۰ همت مالیات اخذ شده که مربوط به تراکنش‌های بانکی است.

امیرآبادی تصریح کرد: اگر کل اصناف کشور که تا ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارند، از مالیات معاف شوند. این یعنی سه میلیون نفر طرفدار نظام می‌شوند. ۱۵ هزار کارمند مالیاتی از این موضوع رها می‌شوند و می‌توانند سراغ دانه درشت‌ها بروند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس‌ها هر چه جلوتر می‌رود، ضعیف‌تر می‌شوند. به نظر من ۸۰ درصد این مجلس اگر در دوره آینده رای آورند، عین مجلس اول قوی خواهند بود. این مجلس همه چیزش خوب است، اما تجربه ندارند. برخی دوستان با مسائل حکمرانی خیلی خوب آشنا نیستند. گاهی از سوی نمایندگان سخنانی گفته شده که کار‌های خوب مجلس زیر سوال رفته است. مثلا در مورد شفافیت بسیاری از دوستان انقلابی می‌پرسیدند که چرا این موضوع تصویب نمی‌شود؟ در حالی که بخش اعظمی از مجموعه‌های کشور با این موضوع مخالفت دارند. قانون مجلس در مورد مذاکرات نیز راهگشا بود و موجب غنی سازی بالا شد و موجب شد دشمن روی همین موضوع مذاکره کند و سراغ مسائل دیگر نرود.

دشمنان درخصوص قرارداد ۲۵ ساله با چین و مسئله فولاد مبارکه سیاه‌‎نمایی کردند

وی در مورد مسائل مربوط به نظارت‌ها نیز بیان کرد: در مورد اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی واقع مطلب این است که اصلا چنین مساله‌ای نبود. گروه تحقیق و تفحص مسائل مربوط به فولاد مبارکه را بررسی کرده است که یک عدد آن ۵۷ هزار میلیارد تومان تخفیف فولاد به خودروساز‌ها بوده است که وزیر این تخفیف را اعمال کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصور کرده اگر فولاد مبارکه ورق را به سایپا و ایران خودرو با قیمت دیگری دهد، خودرو گران‌تر می‌شود. از یک طرف دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهد و همین موضوع موجب زیان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر انباشته شده است. خودروساز‌ها از وزیر خواسته اند که وزیر فولاد را ارزان عرضه کند که ما به التفاوت آن شده ۵۷ هزار میلیارد تومان است. این در فضای مجازی تبدیل شد به اختلاس. دشمن به همین موضوع ضریب می‌دهد و موجب می‌شود اعتماد مردم سلب شود. مثال دیگر گفته می‌شود نمایندگان ۵۰ درصد حقوق خود را افزایش داده اند. ما هیچ زمان حقوق نماینده را بیش از کارکنان دولت اضافه نکرده ایم.

امیرآبادی بیان کرد: قرارداد ۲۵ ساله چین، قراردادی محرمانه است. با عراقی‌ها نیز قرارداد منعقد کردند و اعلام کردند محرمانه است. آمریکایی‌ها عراق را بر هم زدند و موجب شدند قرارداد عراق و چین از بین بروند. در کشور ما نیز از مسیر رسانه‌ای تلاش کردند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را اعلام کرد و دوست وی نیز اعلام کرد کیش را به چین فروخته اند. فضای رسانه‌ای نیز به قدری سنگین شد که دولت مجبور شد برنامه اقدام مشترک را در فضای مجازی منتشر کند. نخستین سوال سفیر چین از من همین موضوع بود که چرا لو رفته و آمریکایی‌ها روی ما فشار گذاشته اند و مجبور هستیم عقب نشینی کنیم و سه سال از سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری در کشور ما خودداری کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چینی ها دنبال این هستند که اقتصاد نخست جهان شوند و نمی‌خواهند با کسی در بیفتند. سر قضیه مولدسازی بدانید یا باید سرمایه گذاری داخلی کرد و یا خارجی. در سرمایه گذاری خارجی تنها راه تنفس چین است و کس دیگری جرات نمی‌کند. اگر ۸۰ میلیارد دلار در گاز در طول سه سال آینده سرمایه گذاری نشود، سه سال دیگر با این روند مصرف، علی رغم تعطیلی تولید و نیروگاه ها، همین مشهد مردم گاز نخواهند داشت؛ بنابراین چاره‌ای جز سرمایه گذاری نیست. یکسری زمین و کارخانه قرار است بماند که چه روزی به درد جامعه بخورد. با اصل موضوع کسی مساله ندارد. دولت باید این را بفروشد و سرمایه گذاری کند نه اینکه حقوق بپردازد.

کشور از نظر ذخایر ارزی وضعیت مطلوبی دارد

وی تصریح کرد: ذخایر ارزی بسیار خوب است. رقمی در کره، عراق و چین داریم. امسال برای نخستین مرتبه صادرات غیر نفتی کشور در تراز بازرگانی از واردات کشور بیشتر شد؛ بنابراین مشکل کمبود ارز در کشور نداریم. چند مساله در مورد گرانی ارز وجود دارد که نسختین آن بدهی‌های دولت به بانک مرکزی است که یک قلم آن ۵۵۰ همت، یک قلم ۱۱۰ همت و یک قلم ۲۴ میلیارد دلار است. حدود ۱۵ تا ۲۰ همت بدهی دولت به بانک مرکزی در حال پرداخت است. نکتهبعدی مربوط به کسری بودجه است که بخشی از این مساله به مجلس باز می‌گردد و تراز درآمد و هزینه را بالا برده است. در واقع دولت و مجلس طی سال‌ها هزینه‌هایی تراشیده ایم که درآمد مربوط به آن تحقق پیدا نمی‌کند. مساله دیگر خلق پول توسط بانک هاست. بانکی هست که ۱۰۰ همت منابع دارد، ولی ۲۰۰ همت تسهیلات پرداخت می‌کند. این خلق پول به تورم منجر می‌شود. مسائل خارجی نیز در میان است.

مسببین اغتشاشات اخیر، به کشور خیانت کردند 

امیرآبادی تصریح کرد: بزرگترین خیانت را کسانی کردند که ماجرای ناآرامی‌ها را پیش آوردند. من از مخالفان برجام بودم، چون روش آن روش درستی نبود. این دولت در مذاکرات دنبال این بود که پله به پله همه چیز پیش رود. در جایی قرار بود ۵۰ میلیون بشکه نفت فروخته شود آن هم به کسانی که جرات خرید نداشتند و راستی آزمایی شود؛ آن زمان ما اقدامات خود را باید آغاز می‌کردیم، ولی همین سلبریتی‌ها و اغتشاش گران مانع این مساله شدند. اخیرا پیام‌هایی را وزیر خارجه قطر آورد که دوباره ماجرای مذاکرات آغاز شود. کل فضای ارز سه میلیون دلار است. چرا باید سه میلیون دلار این شرایط را ایجاد کند؟

مشکلات خودروسازی باعث سلب اعتماد از مردم خواهد شد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش خودروسازی کشور نیز مشکل دارد، بیان کرد: ما همه قطعات را در کشور می‌سازیم. در این ۱۰ دوره مجلس ۸۰۰۰ کارگر ایران خودرو توسط نمایندگان معرفی شد که ۳۰۰ نفر را یک نفر معرفی کرده بود. با این وضعیت ایران خودرو به نتیجه نمی‌رسد. نوع حکمرانی ما در مسائل مربوط به تولید یکپارچه نیست. این مسائل موجب از بین رفتن اعتماد‌ها می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->